Vilma Grigienė, Valdorfo pedagogikos darželio mokytoja

Laisvas, spontaniškas žaidimas, kaip artimiausios plėtros zona, teikia vaikams daugybę galimybių vystyti kalbos, socialinius, pažintinius ir kitus gebėjimus. Tačiau Europos mokslininkai S.Broström, G.Brougère,  M.R.Textor ir kiti  vieningai sutaria, kad laisvas spontaniškas žaidimas labiausiai prisideda prie savivertėsemocinės gerovės ir psichologinio atsparumo ugdymo. Ypatingai reikšmingas savivertei ir savimonei formuotis yra nestruktūruotas arba mažai  struktūruotas laikas, t. y. laikas, kai vaikas gali veikti pats iš savęs, negaudamas nurodymų ir užduočių  iš suaugusiojo.

Psichologinėje ir edukologinėje literatūroje dažnai aptinkamas terminas – vykdomoji  funkcija. Sąvoka „vykdomoji funkcija“ arba „vykdomosios funkcijos“ atsirado praėjusiame amžiuje,  kai tyrinėjant smegenų veiklą buvo atrasta sistema, atsakinga už aukštesniojo lygio pažintinių  gebėjimų funkcionavimą. Taigi vykdomoji funkcija – tai grupė aukštesniųjų pažintinių gebėjimų,  kurie kontroliuoja ir reguliuoja kitus gebėjimus bei elgesį. Galima kalbėti apie septynis vykdomosios funkcijos įgūdžius: koncentracija ir savikontrolė,  kito žmogaus perspektyvos supratimas, komunikacija, ryšių nustatymas, kritinis mąstymas, iššūkių priėmimas bei savivaldus ir įtraukiantis mokymasis. Manoma, kad vykdomosios funkcijos branda ateina savaime. Vaikui augant jo gebėjimas  kontroliuoti impulsus, sutelkti dėmesį, lanksčiai reaguoti į pokyčius vystosi be jokių intervencijų.  Tačiau žaidimo tyrėjai sutinka, kad žaidybinė veikla yra ikimokyklinio amžiaus vaiko poreikius  atliepianti veikla, kurios metu ypač sėkmingai vystosi vykdomoji funkcija.

2014 m. buvo atliktas tyrimas, kurio metu tirta, kaip labiau ir mažiau struktūruotas laikas  veikia vaikų vykdomąją funkciją. Tyrėjai analizavo 6-7 metų vaikų dienotvarkes ir matavo  vykdomosios funkcijos veiklą. Nustatyta, kad vaikų, kurie turėjo daugiau nestruktūruoto ar mažai struktūruoto laiko savivaldžios vykdomosios funkcijos (self-directed executive function) rodmenys  buvo žymiai geresni nei vaikų, kurių laikas buvo griežtai struktūruotas. Tuo metu išorės formuojamos  vykdomosios funkcijos (externaly-driven executive function) rodmenys buvo vienodai geri abejose  grupėse. Tai reiškia, kad vaikai, turintys laiko veikti ir žaisti patys, be  suaugusiųjų nurodymų, geriau geba patys, be išorinių priminimų kontroliuoti savo impulsus, patys  išsikelti sau tikslus ir veikti tikslingai jų siekdami.
P. Hakkarainen pateikia savireguliacijos gebėjimų formavimosi eigą žaidžiant nestruktūruotus, laisvus žaidimus: 
Vaikas laisvai pasirenka žaidimą ir vaidmenį jame → vaidmens taisyklės ima riboti laisvą vaiko elgesį → pagrindiniai struktūriniai žaidybinės veiklos elementai: žaidimo tema, veikėjų vaidmenys ir  žaidimo įvykiai riboja vaikų veiklos galimybes → visi žaidėjai kontroliuoja vienas kito taisyklių laikymąsi →norėdami „neiškristi“ iš žaidimo, vaikai ima vis labiau kontroliuoti savo pačių elgesį ir  veiksmus.

Taigi čia randasi tam tikras  paradoksas, kad žaisdamas žaidimą, kuris yra „laisvas“, vaikas kaip tik turi susilaikyti, suvaldyti kylančius impulsus ir vystyti savireguliacijos gebėjimus. P.Gray apie  laisvą žaidimą rašo: „Vaikų poreikis žaisti leidžia jiems ignoruoti fizinį diskomfortą, susierzinimą  tam, kad būtų laikomasi žaidimo taisyklių. Žaisdami judrius žaidimus jie nuolatos savanoriškai patiria  tam tikrą kontroliuojamą kiekį baimės (supdamiesi, karstydamiesi po medžius), socialinėje sferoje  vienaip ar kitaip susiduria su pykčiu, bet noras žaisti padeda jiems vystyti savikontrolę, kontroliuoti  emocijas.“

Laisvas spontaniškas žaidimas taip pat padeda vaikams vystyti savarankiškumą, iniciatyvumą ir  kūrybiškumą. D.Whitebread pažymi, kad to ypatingai trūksta miesto vaikams, kurie susiduria su perdėtu suaugusiųjų susirūpinimu  saugumu, todėl netenka galimybės lauke žaisti rizikingus žaidimus. Žaidimas taip pat stiprina vidinę motyvaciją. Net ir susidūrus su nesėkmėmis, žaidimo teikiamas malonumas  veikia kaip stiprus vidinis motyvatorius nesėkmes įveikt, todėl atsiranda galimybių vystytis  pozityvioms nuostatoms iššūkių atžvilgiu, atkaklumui
Dar vienas savimonės aspektas – adaptyvumas ir mokėjimas mokytis. E.Singer teigia:  „Kuo sudėtingesnis rūšies socialinis gyvenimas, tuo didesnės apimties yra smegenys, tuo vėliau  ateina branda ir tuo ilgiau jaunikliai gali žaisti nevaržomi suaugusiojo gyvenimo įsipareigojimų. Jaak  Panskepp, žmonių ir gyvūnų „emocinės neuropsichologijos“ pradininkas teigia, kad žaidimas atlieka  ir adaptacijos funkciją; žaisdami jaunikliai mokosi prisitaikyti prie besikeičiančių gyvenimo sąlygų  ir išgyventi.“ Tyrimas su žiurkėmis patvirtino, kad daugiau žaisti linkusios  žiurkės turi žymiai didesnį smegenų neurotrofinio faktoriaus kiekį, kuris lemia nervų sistemos  lankstumą (t.y. mokėjimą mokytis). Buvo įrodyta, kad žaidimas padeda formuotis naujoms neuronų  jungtims ir keičia svarbių smegenų sričių struktūrą. Žiurkės, kurioms trūko žaidimų, buvo agresyvesnės, turėjo mažiau gebėjimų sėkmingai poruotis, nepažįstamoje aplinkoje jos labiau bijojo  ir elgėsi neužtikrintai.

Vaikų kalbą žaidžiant tyrinėjo vaiko raidos tyrinėjimų korifėjai J. Piaget ir L. Vygotsky. Savo tyrimuose J. Piaget daug dėmesio skyrė egocentinei vaikų kalbai, t.y. tokiai  kalbai, kai žaisdamas vaikas kalba tarsi pats sau ir apie save, komentuoja savo veiksmus. Tuo metu  jam nėra būtinas pašnekovas, užduodami klausimai yra retoriniai – nereikalaujantys atsakymo.   J. Piaget egocentrinę kalbą laikė nebrandžiu vaiko kalbos pasireiškimu, kurį siejo su egocentriniu  vaikų mąstymu ir vaiko negebėjimu pasilaikyti sau savo minčių. L. Vygotsky taip pat  stebėjo vaikus ir jų egocentrinę kalbą, tačiau stebėjimo metu jis sukurdavo vaikams trikdžius  (pavyzdžiui, piešdamas vaikas nerasdavo jam reikiamos spalvos pieštuko). L. Vygotsky pastebėjo,  kad tokių trikdančių situacijų metu egocentrinės kalbos epizodų žymiai padaugėdavo. Vyresni vaikai elgdavosi kitaip. Jie susimąstydavo ir po kurio laiko  vienaip ar kitaip išspręsdavo problemą. Kai vaikų paklausdavo, apie ką jie galvojo, paaiškėdavo, kad  jie mintyse svarstydavo tai, ką jaunesni vaikai sakydavo garsiai. L. Vygotsky manė, kad egocentrinė kalba neišnyksta, o tampa vidine kalba, kurią turi kiekvienas suaugęs žmogus, ir naudojasi ja samprotaudamas. Taigi egocentrinė vaiko kalba, kurios pasireiškimų daugiausiai galima  pastebėti bet kokio pobūdžio laisvame žaidime, yra labai reikšminga tiek kalbinių įgūdžių, tiek ir  mąstymo formavimuisi

Kitas aspektas, pasireiškiantis laisvuose spontaniškuose vaidmeniniuose žaidimuose, yra tai,  kad žaisdami vaikai imasi įvairių vaidmenų. E.Bodrova straipsnyje apie žaidimą ir savireguliaciją teigia, kad prisiimdamas kažkokį vaidmenį, vaikas iš pradžių remiasi savo patirtimi. Jis mokosi pažvelgti į  pasaulį iš kitos – vaidmens – perspektyvos. Jo pasirinktas vaidmuo neišvengiamai patirs kitų žaidėjų  kritiką, nes kiti vaikai gali turėti visai kitokį įsivaizdavimą. Skirtingų vaidmenų žaidime  atlikimas įgalina vaiką išgyventi savo patyrimus iš skirtingų perspektyvų. Šis gebėjimas yra itin  svarbus tam, kad būtų galima žaisti skirtingus vaidmenis ir diskutuoti žaidimo scenarijus. Taip vaikai  mokosi pažvelgti į situaciją „žaidimo partnerio akimis“. Vėliau šis gebėjimas virsta reflektyviu  mąstymu.


Barcer, J.A., Semenov, A.D., Michaelson, L., Provan L.S., Snyder, H.R., Munacata, Y. Less-structured time in childrens’s daily lives predicts self-directed executive functioning 

Bodrova, E., Germeroth, C., Leong, D.J. Play and self-regulation: lessons from  Vygotsky.

Gray, P. The Value of a Play-Filled Childhood in Development of the Hunter Gatherer Individual

Hakkarainen, P., Brėdikytė, M., Brandišauskienė, A., Sujetaitė-Volungevičienė, G. Ikimokyklinio amžiaus vaiko raida: žaidimas ir savireguliacija.

Piaget, J. Vaiko kalba ir mąstymas.

Rakickienė, L., Girdzijauskienė, S. 2012. Vykdomosios funkcijos raida.

Singer, E. Play and Playfulness, Basic Features of Early Chilhood Education.

Vygotskis L.S. Vaiko raidos psichologija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *