Auklėtojos Rasos pasakojimas:

Ar galite įsivaizduoti nedidelę salą Baltijos jūros fiorde, apaugusią ąžuolais ir lazdynais, kurios viduryje stovi sena ūkininko sodyba, o jos trobesiai suręsti iš storų sijų ir balintų molio sienų? Tai Valdorfo darželis – „Børneøen Munkholm“ , išvertus “Vaikų sala Munkholm“. Taip, taip, Jūs neapsirikote, saloje yra tik vaikų darželis, visa ji priklauso tik vaikams!

Mes, vaikų darželio “Namelis Medyje“ auklėtojos, Rasa ir Jūratė, dėka Erasmus+ projekto, turėjome galimybę ir džiaugsmo kelias dienas čia pabūti ir pasisemti patirties, įkvėpimo ir bendrystės su gamta.

Kas labiausiai įstrigo iš stažuotės ir kuo labiausiai norisi pasidalinti tai – ypač gilus ne tik suvokimas, bet ir patyrimas, kaip natūrali gamta ir buvimas joje veikia pedagoginį procesą. Čia vaikai didžiąją dalį laiko praleidžia lauke. Kiemas erdvus, su daugybe natūralių užkaborių, galimybių įvairiai judėti, laipioti, balansuoti. Vaikams nuolat prieinama įvairių tekstūrų žemė, purvas, skiedrų danga, natūraliai randamos gamtinės medžiagos ir vanduo. Kieme taip pat įrengta saugi laužavietė.

Vaikai, net ir patys mažiausieji, kasdien eina į žygį. Ten jie patiria nuo jūros pučiantį vėją, nuostabu jūros aromatą, visą gausybę floros ir faunos. Kartais vėjas būna labai žvarbus ir šaltas, tada žygiai būna trumpesni, o kartais šiltas ir glostantis, kai vaikai gali braidyti vandenyje, o vyresnieji ir maudytis.

Visas darželio gyvenimas teka lyg upė. Tai srauniai: kai vyksta linksmas rato žaidimas kieme, ar vaikai bėgioja ir ritasi nuo kalno inspiruoti stipraus vėjo, tai tykiai: kai vaikai nuščiūva visu kūnu gerdami sekamą ir rodomą (mažas spektakliukas) pasaką, ar kai susikaupę tyrinėja gamtą ir jos dėsnius, ramiai ir harmoningai žaidžia tarpusavyje. Pedagogai kuria tos upės vagą. Pagrindinės pedagoginės priemonės – tikras, nuoširdus domėjimasis kiekvienu vaiku, buvimas vertu mėgdžioti pavyzdžiu ir daug, daug dainavimo. Dainavimas naudojamas visiems dienos ritmo perėjimams, norint vaikus sukviesti žygyje ir net norint sudrausminti. Drausminimo, kaip ir konfliktų, tiesą pasakius, beveik visai nėra. Atrodo, kad tokia turtinga gamtos aplinka, suaugusiųjų vidinė ramybė ir tylus džiugesys ištirpdo bet kokius vaikų sunkumus.

Šiame darželyje yra trys grupės, suskirstytos pagal vaikų amžių: lopšelio grupė, kurią lanko vaikai nuo 11 mėnesių iki 3 metų; vidurinio amžiaus grupė, ją lanko vaikai nuo 3 metų iki 4,5 metų; vyresniųjų grupė kurią lanko vaikai nuo 4,5 metų iki 6 metų. Iš viso darželį lanko 32 vaikai. Kiekvienoje grupėje dirba po 2-3 pedagogus.

Augdami vaikai tiesiog keičia grupes. Mažųjų vaikų grupės auklėtojos sako, kad šiame darželyje vaikai auga tarsi didelėje šeimoje. Būdami kieme arba keliaudami į žygius jie visur susitinka kitus darželio vaikus ir auklėtojas, todėl visi vieni kitus gerai pažįsta. Tad perėjimas iš vienos grupės į kitą nėra ypatingai sunkus.

Darželio patalpos – tai sena ūkininko sodybos troba. Viduje įrengtos nedidelės grupės, pagalbinės patalpos, visko tik tiek, kiek reikia. Kiekvienoje grupėje yra židinys, šalia jo padėtos malkos. Būti čia gera, šilta ir labai jauku.

Mūsų lietuviškuose darželiuose buitis yra pritaikyta pagal vaiko ūgį, fizinius poreikius. Danijos darželiuose buitis yra tokia, kokia yra mūsų visų namuose: didelis, suaugusiems skirtas stalas, normalaus dydžio kėdės, kriauklės ir tualetai standartinio dydžio. Tad šiame darželyje vaikai su suaugusiojo pagalba pasilipa iki kriauklės nusiplauti rankų, sėdi prie stalo paaukštintose kėdėse ir pan.

Darželio steigėja ir savininkė Linda Storgaard, vaikystėje pati lankiusi Valdorfo darželį, bei baigusi Valdorfo mokyklą o po jos įgijusi Valdorfo mokytojos profesiją, puikiai išmano vaikų ir pedagogų poreikius. Kartu su kolegomis kuria metų ritmo šventes, bendradarbiauja su tėvais, nuolat kelia pedagoginę kvalifikaciją.

Ši sala mums priminė Astridos Lindgren kūrybą ir tą tikrą vaikystės skonį, kurį vis rečiau gali patirti šiuolaikiniai vaikai.

Stažuotės metu mums pavyko trumpai aplankyti ir kitą Valdorfo darželį Kirsebaergaarden, kuris yra kardinaliai priešingas Munkholmo salos darželiui. Šis darželis įsikūręs prestižiniame Kopenhagos rajone, sename fabriko pastate. Nors šio darželio erdvės tikrai labai ribotos, o vaikų ten labai daug, net 130, viskas sukurta be galo išmaniai, kiek įmanoma labiau atliepiant Valdorfo pedagogikos principus ir vaikų poreikius. Covid karantino metu, ant stogo pastačius porą naujų grupių, taip pat ant stogo buvo sukurtos ir vaikų lauko aikštelės, kuriose yra smėlio, vandens, lentų statyboms ir dar gi vištų ir bičių avilių! Viskas maksimaliai apsodinta ir apželdinta įvairiausiais augalais. Todėl erdvės, nors ir labai nedidelės, atrodo gyvos ir jaukios. Kiekviena grupė kartą per savaitę keliauja į žygį: parką, ar pajūrį. Darželyje yra įvairaus tipo grupės: lopšelis, darželis, šeimos tipo grupė, kurioje kartu būna ir lopšelio ir darželio amžiaus vaikai.

Viešnagė tokiuose skirtinguose darželiuose leido ypač ryškiai pajusti kaip aplinka įtakoja pedagoginį procesą. Miesto darželyje, kurio aplinka ir daiktai žymiai labiau išpuoselėti nei salos darželio, reikia daug daugiau struktūros ir tiesioginio suaugusiojo dalyvavimo vaikų veikloje, žaidimuose ir santykiuose, nei gamtos padiktuotoje aplinkoje. Iš stažuotės parsivežiau be galo aktualia tapusią temą apmąstymams ir pokyčiams: kaip miesto darželyje puoselėti aplinką ir ugdymą taip, kad jame būtų kuo daugiau tokios ugdymo proceso tėkmės kokią inspiruoja gamta ir jos elementai. Pradėsiu šį tyrinėjimą, nuo savo darbo ir darželio stebėjimo šiuo aspektu.